Wie komt er in aanmerking?
Of uw cliënt in aanmerking komt voor een voedselpakket, hangt af van de hoeveelheid leefgeld. Dit is het geld dat maandelijks overblijft als je van de inkomsten de vaste lasten aftrekt. Hoeveel dat leefgeld mag zijn, is afhankelijk van de samenstelling van het gezin. Zie Toekenningscriteria en de Toelichting.
Het complete aanvraagformulier waarin alle NAW en financiële gegevens worden ingevuld kan hier worden gedownload.
De toekenningscriteria voor het jaar 2025
De leefgeldnorm (het bedrag dat per maand overblijft na aftrek van de vaste lasten) voor een eenpersoonshuishouden is per 01 januari 2025 verhoogd naar € 325 (was € 315). Voor elke volgende persoon mag daar vervolgens € 120 (was € 115) worden bijgeteld.
- 1 persoonshuishouden: € 325
- Totaal 2 personen: € 445
- Totaal 3 personen: € 565
- Totaal 4 personen: € 685
- Totaal 5 personen: € 805 etc.
Bij de berekening van het normbedrag gelden allerlei details zoals maximale bedragen, bedragen die vast opgevoerd mogen worden, bedragen die niet meetellen bij inkomsten (zoals kinderbijslag), bedragen die niet opgevoerd mogen worden bij uitgaven (zoals autokosten – tenzij op medische grondslag). Al deze informatie staat in het document Toekenningscriteria en de Toelichting.
Hardheidsclausule
Het is onmogelijk om alle situaties te vangen in regeltjes. In bijzondere situaties kan de beoordelaar van de voedselbank – onderbouwd – van deze regels afwijken.
Informatie aanvragende hulpverleners
Hoe vraagt u een voedselpakket aan?
Dit doet u met het aanvraagformulier waarin alle NAW en financiële gegevens kunnen worden ingevuld.
Als een client direct voedselhulp nodig heeft, is het mogelijk een “noodpakket” aan te vragen. Dit pakket kan dan dezelfde week worden opgehaald bij een uitgiftepunt in de buurt. Het noodpakket is alleen beschikbaar in een acute situatie. In dat geval zijn alleen de NAW-gegevens en de samenstelling van het huishouden van belang.
In het geval een client nog geen inzicht heeft in de financiële situatie vanwege het aanvragen van een uitkering, toeslagen ed., is het mogelijk een pakket voor 1 maand aan te vragen. Het pakket gaat in op de eerstvolgende uitgiftedatum.
In die periode gaan we ervan uit dat de financiële situatie helder wordt. Als er na die tijd verlenging nodig is, kan een aanvraag (nu met inkomenstoets) worden ingediend.
Werkprocedure
- Aanvragen kunnen alleen gedaan worden door het volledig ingevulde aanvraagformulier voedselpakket Oost-Achterhoek te versturen aan de Cliëntenadministratie van Voedselbank Oost-Achterhoek per mail (aanvraag@voedselbankachterhoek.nl) of post (Mercatorstraat 35, 7131 PW Lichtenvoorde).
- Per cliënt dient het aanvraagformulier in een aparte mail of brief aan de Cliëntenadministratie te worden toegezonden.
- Wanneer de aanvraag voor maandagochtend 9.00 uur door de Cliëntenadministratie is ontvangen, wordt deze in principe dezelfde week nog verwerkt. In het geval er sprake is van bijzondere omstandigheden (zie aanvraagformulier) kan de verwerking van de aanvraag iets langer duren.
- Als uw cliënt in aanmerking komt voor een voedselpakket, ontvangen zowel u als uw cliënt bericht met daarin de bevestiging van de toekenning. In dit bericht staan tevens de gegevens vermeld van het uitgiftepunt, waar uw cliënt het voedselpakket kan ophalen. Ook is de periode, waarvoor een voedselpakket verstrekt wordt, in dit bericht vermeld. Wij verwachten, dat u deze gegevens kortsluit met uw cliënt.
- In het geval, dat uw cliënt niet in aanmerking komt voor een voedselpakket, zullen wij u vanzelfsprekend ook informeren.
- Enige tijd voor de datum, waarop de verstrekking van het voedselpakket wordt beëindigd, krijgt u bericht dat een verlenging moet worden aangevraagd.
Aanvraag verlengen
Niet opgehaalde voedselpakketten
Heeft u vragen?
Heeft u vragen over het invullen van het aanvraagformulier? Mail dan naar aanvraag@voedselbankachterhoek.nl of neem op maandag of vrijdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur telefonisch contact op met de afdeling Cliëntenadministratie (0544-795046).