Veelgestelde vragen

Of je in aanmerking komt voor een voedselpakket hangt af van de hoeveelheid leefgeld. Leefgeld is het geld dat overblijft als je van de inkomsten de vaste lasten aftrekt. Hoeveel dat leefgeld mag zijn, is afhankelijk van de samenstelling van het gezin of je woonsituatie. Informatie hierover vind je hier.

Een voedselpakket kan alleen door een hulpverlener worden aangevraagd. Informatie hierover vind je hier.

Het formulier voor aanvragen of verlengen vind je hier.

Dat verschilt per week. Wij kopen zelf geen voedsel. Het voedsel komt van bedrijven die het over hebben. Wat er in een voedselpakket zit, hangt dus af wat we als voedselbank aangeleverd krijgen. We hebben een magazijn waar we altijd wat voorraad hebben. Mochten we een periode minder voedsel krijgen, dan kunnen we toch goede voedselpakketten maken. Zo’n voedselpakket is altijd een aanvulling. Je kunt er niet de hele week van eten.

We houden ons aan de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en controleren het ontvangen voedsel heel nauwkeurig op houdbaarheid. Maar we worden ook zelf door de NVWA gecontroleerd. Lees meer over houdbaarheid.

Als je aanvraag door ons is goedgekeurd, krijg je bericht waar in staat wanneer en bij welk van onze 12 uitgiftepunten je wekelijks een voedselpakket kunt ophalen.

De eerste aanvraag, mits goedgekeurd, is voor 13 weken. Daarna kan door je hulpverlener een verlenging worden aangevraagd. Een verlenging is na goedkeuring door de cliëntenadministratie dan voor 26 weken. En dat kan zo nodig verder worden verlengd.

Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je je voedselpakket niet kunt ophalen. Bel ons algemene informatienummer 06-23191537 op maandag t/m donderdag van 13.00 tot 17.00 uur of op vrijdagmorgen van 08.30 uur tot 10.00 uur. Dan kunnen wij je pakket nog verdelen onder andere mensen.

Wij waken met de grootst mogelijke zorg over de privacy van diegenen die de pakketten ontvangen. Uw gegevens worden niet aan onbevoegden ter beschikking gesteld of ter inzage gegeven. De voedselbank en iedereen die bij de uitdeling of toekenning van de pakketten betrokken is, houdt zich strikt aan ons privacy protocol.

De voedselbank krijgt alle voedsel gratis. Het meeste komt van bedrijven die dit anders zouden vernietigen, bijvoorbeeld wegens een etiketfoutje, afwijking van het afvulgewicht, overproductie, enz. Daarnaast krijgen we voedsel van distributeurs, supermarkten en via inzamelingen.

We kunnen onze kosten voor energie, huisvesting, autobrandstof, verzekeringen enz. voor een deel betalen met de subsidie van de vijf gemeenten waarin we werkzaam zijn. Voor de rest doen we een beroep op bedrijven, instellingen en particulieren. De Voedselbank Oost-Achterhoek heeft de status van een erkende ANBI.