Wie komt er in aanmerking?
Of uw client in aanmerking komt voor een voedselpakket, hangt af van de hoeveelheid leefgeld. Dit is het geld dat maandelijks overblijft als je van de inkomsten de vaste lasten aftrekt. Hoeveel dat leefgeld mag zijn, is afhankelijk van de samenstelling van het gezin. Zie Toekenningscriteria en de Toelichting.
Het complete aanvraagformulier waarin alle NAW en financiële gegevens worden ingevuld kan hier worden gedownload.
De toekenningscriteria voor het jaar 2024
De leefgeldnorm (het bedrag dat per maand overblijft na aftrek van de vaste lasten) voor een eenpersoonshuishouden is per 01 januari 2024 verhoogd naar € 315 (was € 300). Voor elke volgende persoon mag daar vervolgens € 115 (was € 110) worden bijgeteld.
- 1 persoonshuishouden: € 315
- Totaal 2 personen: € 430
- Totaal 3 personen: € 545
- Totaal 4 personen: € 660
- Totaal 5 personen: € 775 etc.
Bij de berekening van het normbedrag gelden allerlei details zoals maximale bedragen, bedragen die vast opgevoerd mogen worden, bedragen die niet meetellen bij inkomsten (zoals kinderbijslag), bedragen die niet opgevoerd mogen worden bij uitgaven (zoals autokosten – tenzij op medische grondslag). Al deze informatie staat in het document Toekenningscriteria en de Toelichting.
Hardheidsclausule
Het is onmogelijk om alle situaties te vangen in regeltjes. In bijzondere situaties kan de beoordelaar van de voedselbank – onderbouwd – van deze regels afwijken.
Informatie aanvragende hulpverleners
Hoe vraagt u een voedselpakket aan?
Dit doet u met het aanvraagformulier waarin alle NAW en financiële gegevens kunnen worden ingevuld.
Een hulpverlener die een voedselpakket wil aanvragen, heeft soms meer tijd nodig om inzicht te krijgen in de financiële gegevens van een client, terwijl er direct voedselhulp nodig is. Daarom kan er gekozen worden voor het aanvragen van een noodpakket. Alleen de NAW gegevens en de samenstelling van het huishouden zijn dan van belang.
Werkprocedure
- Aanvragen kunnen alleen gedaan worden door het volledig ingevulde aanvraagformulier voedselpakket Oost-Achterhoek te versturen aan de Cliëntenadministratie van Voedselbank Oost-Achterhoek per mail (aanvraag@voedselbankachterhoek.nl) of post (Mercatorstraat 35, 7131 PW Lichtenvoorde).
- Per cliënt dient het aanvraagformulier in een aparte mail of brief aan de Cliëntenadministratie te worden toegezonden.
- Wanneer de aanvraag voor maandagochtend 9.00 uur door de Cliëntenadministratie is ontvangen, wordt deze in principe dezelfde week nog verwerkt. In het geval er sprake is van bijzondere omstandigheden (zie aanvraagformulier) kan de verwerking van de aanvraag iets langer duren.
- Als uw cliënt in aanmerking komt voor een voedselpakket, ontvangen zowel u als uw cliënt bericht met daarin de bevestiging van de toekenning. In dit bericht staan tevens de gegevens vermeld van het uitgiftepunt, waar uw cliënt het voedselpakket kan ophalen. Ook is de periode, waarvoor een voedselpakket verstrekt wordt, in dit bericht vermeld. Wij verwachten, dat u deze gegevens kortsluit met uw cliënt.
- In het geval, dat uw cliënt niet in aanmerking komt voor een voedselpakket, zullen wij u vanzelfsprekend ook informeren.
- Enige tijd voor de datum, waarop de verstrekking van het voedselpakket wordt beëindigd, krijgt u bericht dat een verlenging moet worden aangevraagd.
Aanvraag verlengen
Niet opgehaalde voedselpakketten
Heeft u vragen?
Heeft u vragen over het invullen van het aanvraagformulier? Mail dan naar aanvraag@voedselbankachterhoek.nl of neem op maandag of vrijdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur telefonisch contact op met de afdeling Cliëntenadministratie (0544-795046).